رئيس پليس فتا استان خراسان جنوبی

کلاهبرداري 205 ميليون توماني با شگرد برنده شدن در برنامه رادیويي 

  رئيس پليس فتا استان خراسان جنوبی از کلاهبرداري فردي به بهانه برنده شدن احدي از شهروندان در برنامه‌هاي راديويي، مبلغ 205 ميليون تومان کلاهبرداري کرده بود، خبر داد. 
کد خبر: ۱۴۷۱۷۸۹


به گزارش جام جم آنلاین از بیرجند، سرهنگ"قدرت الواني" اظهار داشت: احدي از شهروندان استان خراسان جنوبي از طريق تماس با سامانه مرکز فوريت‌هاي سايبري پليس فتا اعلام داشت شخصي ناشناس با بنده تماس گرفت و اعلام کرد که شما در قرعه‌کشي برنامه راديويي برنده شده‌ايد و پس از صحبت کردن و جلب اعتماد، شماره کارت و چندين رمز پيامکي را از من دريافت کرد، پس از مدتي متوجه شدم مبلغ 205 ميليون تومان از حسابم کسر گرديده که همه سرمايه من بود، لذامن از اين موضوع شاکي بوده و خواهان رسيدگي مي‌باشم. 
 
وي افزود: به ‌منظور رسيدگي به شکايت اين شهروند بزه‌ديده و احقاق‌حق وي، بلافاصله کارشناسان پليس فتا رسيدگي به اين موضوع را در دستور‌ کار خود قرار دادند. 
 
رئيس پليس فتا استان خراسان جنوبي با اشاره به اين که با تلاش کارشناسان پليس فتا و انجام اقدامات علمي و هوشمندانه، هويت اصلي متهم پرونده که در خارج از استان زندگي مي‌کرد، شناسايي شد؛ تصريح کرد: در ‌نهايت مبلغ کلاهبرداري شده با هماهنگي مقام محترم قضائي به حساب شاکي برگشت داده شد و پرونده نيز براي سير مراحل قضائي به دادسرا ارسال گرديد. 
  
 
سرهنگ الواني خاطر‌نشان کرد : مجرمان سايبري با ترفند‌هاي مختلف از قبيل برنده شدن در برنامه‌هاي همراه اول، رايتل، ايرانسل، برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني ، بانک‌ها و ... و با مهندسي اجتماعي، شهروندان را فريب داده و آنان را ترغيب به دادن اطلاعات حساب بانکي و خواندن کد‌هاي دريافتي بر روي تلفن همراه خود مي‌کنند و با فعال کردن برنامه‌هاي مورد نظر، موجودي حساب شهروندان را به سرقت مي‌برند. 
 
اين مقام سايبري افزود: در اين‌گونه کلاهبرداري‌ها، علاوه‌ بر اطلاعات حساب بانکي، اطلاعات هويتي فرد قرباني نيز توسط کلاهبردار گرفته مي‌شود که مي‌تواند عواقب ناگواري را براي شخص به ‌همراه داشته باشد. 
 
وي ادامه داد: افراد کلاهبردار صداي مجريان و گويندگان مشهور صدا و سيما را تقليد مي‌کنند تا فرد قرباني را فريب دهند، در ‌واقع صدايي که فرد قرباني در پشت تلفن مي‌شنود، قبلا در استوديو ضبط شده است و گاهي اوقات در ميان اين صدا‌ها، براي فريب قرباني، تشويق افرادي نيز به‌گوش مي‌رسد. 
 
سرهنگ الواني تاکيد کرد: شهروندان به تماس افراد مجرم با اسم صدا و سيما و ...  اعتماد نکنند، زيرا چنانچه شخصي در سازمان دولتي و يا معتبر برنده جايزه شده باشد، اسامي برندگان حتما در سايت‌هاي رسمي آن سازمان درج مي‌شود. 
 
رئيس پليس فتا استان خراسان جنوبي عنوان داشت: همان‌گونه که در بسياري از مواقع توسط پليس به شهروندان هشدار داده شده است، براي دريافت جايزه به‌هيچ‌عنوان نيازي به حضور در پاي دستگاه عابربانک و يا دادن اطلاعات محرمانه کارت‌هاي بانکي نيست و تماس‌هايي که شهروندان را به خود‌پرداز هدايت کرده و يا اطلاعات بانکي آنان را دريافت مي‌کنند، قطعا کلاهبرداري است. 
 
وي افزود: شهروندان به‌هيچ‌وجه اطلاعات حساس و مهم خود، از جمله اطلاعات مربوط به حساب و کارت‌هاي بانکي و يا کد‌هاي احراز هويت و کد‌هاي ارسالي از طريق پيامک را در اختيار افراد ناشناس قرار ندهند، چرا‌ که دادن اين اطلاعات به افراد ناشناس، دردسر‌هاي متعددي را براي شهروندان به‌همراه دارد. 
 
رئيس پليس فتا استان خراسان جنوبي گفت: سايت پليس فتا به آدرس الکترونيکي www.fata.gov.ir آماده دريافت گزارش‌هاي مردمي بوده و کاربران مي‌توانند آخرين اخبار ،حوادث و رويداد‌هاي سايبري را از اين سايت دريافت نمايند . 
 
همچنين شماره تماس 096380 مربوط به مرکز فوريت‌هاي سايبري پليس فتا به‌صورت شبانه‌روزي آماده پاسخگويي به سوالات شهروندان در سراسر کشور مي‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها